Sprawdź, jak liczony jest czas pracy kierowcy międzynarodowego

Praca kierowcy zawodowego nie wiąże się wyłącznie z samym prowadzeniem pojazdów, jak mogłoby się wydawać. Kierowca ma zdecydowanie więcej różnego rodzaju obowiązków, które musi wykonać podczas realizowania zleceń transportowych i wszelkich innych towarzyszących temu procesowi czynności. Szczególnie w przypadku kierowców międzynarodowych ilość tych obowiązków jest spora, co przekłada się zazwyczaj na wyższe zarobki, niż te, na jakie mogą liczyć kierowcy realizujący zlecenia krajowe. 

Do określenia wynagrodzenia kierowcy i kontrolowania tego, czy pracuje on zgodnie z przepisami, służy ewidencja czasu pracy kierowców. Czas ten kontrolowany jest za pośrednictwem cyfrowego tachografu, który zapisuje czas pracy kierowcy i wszelkie inne kluczowe parametry pojazdu. Dane te wykorzystuje się następnie do rozliczania czasu pracy kierowców międzynarodowych. 

Warto więc wiedzieć, jakie są sposoby rozliczania czasu pracy kierowców międzynarodowych, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas rozliczania czasu pracy kierowców międzynarodowych oraz na jakie zarobki mogą liczyć kierowcy realizujący zlecenia międzynarodowe?

Jakie są sposoby rozliczania czasu pracy kierowcy międzynarodowego?

Każdy pracodawca zatrudniający w swojej firmie kierowców zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji ich czasu pracy. W tym celu pracodawca ma do wyboru kilka różnych sposób ewidencjonowania i rozliczania tego czasu pracy. 

Pracodawca może korzystać z zapisów na wykresówkach, wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności, a także z rejestrów opracowanych na podstawie wcześniej wymienionych dokumentów. Ponadto rozliczanie czasu pracy może odbywać się w różnym okresie rozliczeniowym np. 1-miesieczym, 3-miesieczym itd

Można w tym celu korzystać z tradycyjnych rozwiązań w formie papierowych dokumentów, jednak dużo częściej firmy transportowe korzystają ze specjalistycznych systemów i oprogramowania, które znacząco ułatwia i usprawnia ten proces. Dzięki temu można mieć większą kontrolę nad czasem pracy kierowców i dużo szybciej i sprawniej prowadzić rozliczenia. 

Najważniejsze elementy podczas rozliczania czasu pracy kierowcy międzynarodowego

Omawiane rozliczanie kierowcy międzynarodowego tak samo, jak każdego innego kierowcy realizującego zarobkowy transport różnego rodzaju towarów lub osób jest bardzo ważną kwestią. Z tego względu podczas rozliczania czasu pracy kierowców tak ważne jest, aby robić to w sposób bardzo dokładny i rzetelny, ponieważ jest to podstawa do określenia wynagrodzenia dla kierowcy, a także kontrolowania tego, czy wykonuje on swoją pracę zgodnie z prawem i obowiązującymi normami. 

Podczas rozliczania czasu pracy kierowców, podstawowymi i zarazem najważniejszymi elementami tego procesu są prawidłowo prowadzona dokumentacja oraz tachograf cyfrowy, który dostarcza wszelkich niezbędnych danych w formie wykresówek lub zapisuje te dane na imiennej karcie kierowcy. Dzięki temu ewidencja czasu pracy kierowców międzynarodowych może być prowadzona w sposób prawidłowy, co przekłada się również na sprawne i w pełni rzetelne rozliczanie czasu pracy kierowców. 

Zarobki kierowców międzynarodowych

Kierowcy międzynarodowi mogą liczyć na znacznie wyższe zarobki niż kierowcy realizujący wyłącznie krajowe zlecenia transportowe. Zazwyczaj różnica w zarobkach to około 20–30 procent na korzyść kierowców międzynarodowych. Oznacza to, że kierowcy realizujący międzynarodowe zlecenia transportowe mogą obecnie liczyć na zarobki od 6000 do nawet 9000 złotych brutto, dlatego też tak dużo osób decyzje się na pracę na tym stanowisku. Oczywiście wynagrodzenie będzie się znacząco różniło w zależności od danej osoby. 

Wpływ na zarobki kierowcy międzynarodowego mają takie czynniki jak staż pracy, osiągane wyniki, zakres obowiązków, uprawnienia, jakie posiada kierowca, a także czas pracy oraz trasy, jakie pokonuje. Bardzo doświadczeni kierowcy, którzy wykonują długie przewozy międzynarodowe i dodatkowo wypracowują nadgodziny, mogą liczyć nawet na zarobki powyżej 10 000 zł brutto

Spory wpływ na zarobki kierowców ma także Pakiet Mobilności, który sprawia, że diety czy ryczałt za nocleg dla kierowcy nie może stanowić już podstawy jego wynagrodzenia brutto. Ponadto transport międzynarodowy w ramach jednego kraju jest także inaczej opłacany, ponieważ kierowca w takim przypadku otrzymuje minimalne wynagrodzenie obowiązujące w danym kraju.