Usterki, które mogą zdarzyć się w przypadku Twojego ciągnika

Od początku ubiegłego wieku nastąpił znaczny rozwój techniczny sektora rolniczego, zwłaszcza w zakresie ewolucji maszyn do pracy w rolnictwie. Doprowadziło to do spektakularnego wzrostu wydajności rolnictwa.

Jednak w związku z tymi pojawiło się wiele nowych zagrożeń zawodowych, do tej pory obcych dla tej dziedziny. Ryzyka rodzajowe w sektorze rolniczym są w dużej mierze związane z maszynami i ciągnikami. Częściami, które najczęściej ulegają awarii w przypadku ciągników rolniczych są zazwyczaj: silnik (jego pierścienie tłokowe), sprzęgło, świeca zapłonowa, układ hamulcowy czy też klimatyzacja.

Rozruch

W przypadku problemów z uruchomieniem ciągnika należy upewnić się, że problem nie leży w obwodzie zasilania lub w akumulatorze.

Aby sprawdzić czy dostarczane napięcie jest wystarczające, wystarczy podłączyć woltomierz do zewnętrznego zacisku rozrusznika znajdującego się najbliżej grubego przewodu (który jest przewodem zasilającym). Jeśli wynosi mniej niż 12V, konieczne będzie skontrolowanie bezpieczników. Następnie należy powtórzyć operację na zacisku najbliżej cienkiego przewodu (tego, który podłącza się do stacyjki).

Uzyskana wartość powinna być zbliżona do poprzedniej (12V) i generować “klik” w przekaźniku rozrusznika. Jeśli tak nie jest, możliwe, że przekaźnik jest w złym stanie i należy go wymienić na nowy.

Jeśli okablowanie nie uległo pogorszeniu, a akumulator jest naładowany, słabym punktem jest zazwyczaj zużycie szczotek rozrusznika spowodowane tarciem, na które są one narażone, zwłaszcza po przejechaniu ponad 150 000 kilometrów. W takim przypadku wystarczy otworzyć silnik, sprawdzić czy są uszkodzone i jeśli istnieje taka konieczność – wymienić je na nowe.

Aby rozrusznik mógł uruchomić pojazd, musi obracać się z prędkością co najmniej 400 obr/min., w przeciwnym razie uruchomienie pojazdu będzie bardzo trudne lub po prostu niemożliwe. Być może w wirniku nagromadził się brud, który utknął i uniemożliwia jego ruch, dlatego czasem wystarczy go otworzyć i dokładnie wyczyścić.

Ostatnią możliwością  przypadku problemu z uruchomieniem silnika jest zużyta przekładnia pierścieniowa, która nie pasuje idealnie do koła zamachowego.

Generalnie proces wykrywania i wymiany konkretnego elementu powodującego awarię rozrusznika jest na tyle pracochłonny, że zamiast wymieniać wadliwy rozrusznik, zazwyczaj kupuje się nowy.

usterki ciągnika

Sprzęgło

Problemów ze sprzęgłem można uniknąć, obserwując zmiany w wyczuciu pedału i słuchając pedału sprzęgła:

  • Piski lub stuki przy niskich prędkościach mogą oznaczać brak smaru lub oleju, lub brud w sprzęgle.
  • Twarda zmiana biegów jest związana z niewyregulowanym sprzęgłem.
  • Piszczenie przy wciśniętym pedale może oznaczać, że ślizgacz jest suchy, nienasmarowany lub że łożysko wymaga wymiany.
  • Grzechotanie przy niskiej prędkości może wskazywać na zużycie części i konieczność ich wymiany.
  • Chwytanie lub wyskakiwanie przy zwalnianiu pedału również wskazuje na problemy ze sprzęgłem.

Podstawową konserwacją sprzęgła jest okresowe smarowanie łożyska i regulacja swobodnego skoku pedałów. Dobry operator traktora patrzy, słucha, czuje i wyczuwa problemy i koryguje je, zanim staną się problemami.

Drobne usterki

Do usuwania drobnych usterek w urządzeniach rolniczych, w tym w ciągniku, konieczne jest posiadanie niezbędnych narzędzi i części (zalecanych przez producenta) oraz instrukcji obsługi urządzenia. Powody usterek mogą być różne, lecz zazwyczaj są to:

  • zużyta podczas eksploatacji część,
  • poluzowanie elementów konstrukcji,
  • nagromadzony brud.

Aby przedłużyć żywotność i prawidłowe funkcjonowanie maszyny, zaleca się regularne kontrole sprzętu. Profesjonalny serwis ciągników to miejsce, w którym możemy sprawdzić stan naszego traktora, zakupić nowe części oraz naprawić wszelkie usterki maszyny.