Zasada działania bram szybkobieżnych

Bramy szybkobieżne stosowane powszechnie w branży spożywczej, farmakologicznej, w sklepach, magazynach, warsztatach czy myjniach samochodowych zdecydowanie nie mają sobie równych w kategorii sprawnego i skutecznego systemu oddzielania pomieszczeń. Stosowane przede wszystkim jako ochrona przed przenikaniem się warunków panujących w sąsiadujących ze sobą pomieszczeniach, a czasem także do zamykania budynków przed światem zewnętrznym, bramy szybkobieżne charakteryzują się przede wszystkim wysoką izolacją termiczną, odpornością przed wiatrem i przeciągami oraz wysoką szczelnością na przenikanie powietrza. Jak jednak działają i dlaczego w przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań oferują tak wysoką dynamikę pracy?

Zasada działania i obsługi bram szybkobieżnych

Bramy szybkobieżne wyróżniają się na tle innych rozwiązań nie tylko znacznie cieńszą i lżejszą konstrukcją, ale też związaną z nią możliwością szybszego poruszania się po prowadnicach i osiągania w ten sposób znacznie wyższej dynamiki pracy. Obsługa i sterowanie bramy nie jest jednak procesem bardziej skomplikowanym niż w przypadku innych bram automatycznych, a jedyną różnicą są tu oczywiście silnik pozwalający na szybszą pracę bramy i specjalnie dopasowane czujniki zabezpieczające bramę i korzystających z niej ludzi przed niespodziewanym zatrzaśnięciem się bramy.

Bramy szybkobieżne mają tę niewątpliwą przewagę nad innymi ich rodzajami, że potrafią działań na większej dynamice niż cięższe konstrukcje. Oszczędza to czas i powoduje mniejsze straty ciepła.

Sercem całego systemu obsługi jest oczywiście skrzynka sterownicza, która w przypadku bram szybkobieżnych powinna być umieszczona w miejscu pozwalającym operatorowi na pełną obserwację wszystkich ruchów bramy podczas jej otwierania. Warunek ten dotyczy oczywiście bram, które nie stosują osobnego, peryferyjnego urządzenia sterującego ruchami bramy. Tradycyjnie bramy szybkobieżne, dzięki swoim niewielkim gabarytom są bramami rolowanymi do góry, przez co ich obsługa sprowadza się do wciśnięcia przycisku „góra” lub „dół” w celu otworzenia lub zamknięcia bramy.

Jeśli chodzi o urządzenia peryferyjne mogące służyć jako dodatkowa metoda uruchamiania bramy, w przypadku bram szybkobieżnych istnieje cała gama możliwości. Od radarów i włączników pociągowych, przez dodatkowe fotokomórki i pętlę indukcyjną, aż po sterowanie radiowe za pomocą pilotów – bramy szybkobieżne tworzone są tak, by oferowały jak najsprawniejsze poruszanie się po zakładzie bez konieczności zatrzymywania się i oczekiwania na otworzenie się bramy. Wśród dodatkowych możliwości programowania bram szybkobieżnych można wyróżnić opcję zaprogramowania automatycznego zamykania się bramy po upływie określonego czasu od momentu przekroczenia bramy przez osobę lub wózek lub od momentu jej otwarcia. Bramy szybkobieżne mają też oczywiście funkcję stop pozwalającą zatrzymać bramę w każdej pozycji, choć warto zaznaczyć tu że zgodnie z zasadami BHP przekraczanie bramy jest możliwe wyłącznie przy jej całkowitym otwarciu.

Konstrukcja bram szybkobieżnych pozwala na zastosowanie inteligentnych rozwiązań dotyczących zamykania i otwierania. Zdjęcie pochodzi z https://www.ditex.com.pl/produkty/dynamicroll-standard

Różne warianty obsługi automatycznych bram szybkobieżnych

Najbardziej podstawowym mechanizmem obsługującym działanie bram szybkobieżnych jest oczywiście skrzynka sterująca połączona bezpośrednio z centralką zasilającą, wyposażona w klawiaturę do sterowania bramą. Rozwiązaniem dodatkowym, stosowanym bardzo często w przypadku bram w supermarketach są wyłączniki pociągowe, czyli specjalna linka na wysięgniku której pociągnięcie skutkuje otworzeniem się bramy.

Zastosowanie fotokomórki ma szczególne znaczenie w przypadku bram szybkobieżnych do chłodni i mroźni – dzięki jej użyciu można jeszcze bardziej ograniczyć straty ciepła.

Kolejną grupą metod obsługi bram szybkobieżnych są wszelkie systemy pozwalające na otwieranie bramy bez jakiegokolwiek kontaktu fizycznego z samą bramą. Mowa tu więc o wszelkiego rodzaju fotokomórkach, czujnikach i radarach reagujących na odpowiedni ruch oraz pilotach pozwalających na radiową obsługę centralki. Radary działają na zasadzie wykrywania ruchu, dając wówczas impuls do centralki sterującej i sygnalizując jej konieczność otwarcia bramy. To zdecydowanie najczęściej stosowane rozwiązanie wspomagające obsługę bram szybkobieżnych, zastępujące niejednokrotnie zastosowanie wspomnianego wcześniej wyłącznika pociągowego. Alternatywą dla radarów może być oczywiście sterowanie radiowe, pozwalające na obsługę bramy za pomocą sygnału z pilota. Jest to metoda obsługi selektywnej, przydatna w momencie konieczności ograniczenia dostępu do wybranych pomieszczeń – pilot posiadają wyłącznie konkretne pojazdy lub osoby wyposażone w nadajnik sterujący centralką bramy.

Ostatnim elementem o którym warto wspomnieć w kontekście obsługi bram szybkobieżnych są stosowane tu zabezpieczenia umożliwiające bezawaryjne użytkowanie bram. W przypadku tak dużej prędkości otwierania i zamykania kurtyny konieczne jest wykorzystanie wszelkich możliwych opcji zapobiegających opadaniu bramy w momencie, gdy przechodzi przez nią człowiek czy przejeżdża wózek. W ramach zabezpieczenia stosuje się tu pętle indukcyjne generujące pole magnetyczne, które dzięki możliwości wykrywania obiektów metalowych nie dopuszcza do zamknięcia bramy w trakcie przejazdu przez nie wózkiem widłowym. Inną opcją są fotokomórki, w wypadku których przy przerwaniu promienia (przez przechodzącego człowieka czy przejeżdżający wózek) brama nie zamknie się.


W kwestii bram szybkobieżnych polecamy uznanego dystrybutora, markę Ditex: